- Krótka prezentacja programu
- Oczekiwania uczestników
- Ćwiczenie integracyjne
Cykl zmiany w firmie i jej aspekty
- Rodzaje zmian
- Istota zmiany
- Dwa modele zmian
- Obszary zmian w firmie
- Obszary zmian podczas łączenia firm
- Reakcje na zmiany różnych grup pracowników
- Inicjacja, implementacja, instytucjonalizacja
Główne bariery we wprowadzaniu zmian – Identyfikowanie źródeł oporu pracowników
- Opór jako siła napędowa zmiany
- Przełożenie negatywów na pozytywy
- Techniki przezwyciężania oporu pracowników
- Dopasowanie strategii wprowadzenia zmiany w oparciu o nastawienie do niej pracowników
- Zasady skutecznego wprowadzania zmian
Czynniki ludzkie – reagowanie na zmianę
- Rola komunikacji w skutecznym przeprowadzaniu ludzi przez okres zmiany
- Typologia pracowników w kontekście zmiany
- Rola poszczególnych pracowników w kontekście zmiany (oponenci, agenci itd.)
- Wprzęgniecie poszczególnych typów osób w proces zmiany
- Emocje ludzi w procesie zmiany
- Komunikacja zamieniająca negatywy na pozytyw, wyrażenia wywierające wpływ
Rola i zadania menedżera w pomocy ludziom w adaptacji zmiany
- Rola i zadania menedżera podczas zmian
- Reakcja na zmianę na jej poszczególnych etapach – reakcja menedżera
- Jak kierownicy mogą pomóc ludziom w poradzeniu sobie ze zmianą?
- Prowadzenie rozmów wspierających z pracownikami
- Zarządzanie procesem komunikacji
- Prowadzenie spotkania z zespołem komunikującego zmianę
- Techniki szkoleniowe: praca własna, mini wykład, dyskusja moderowana.
- Symulacje, praca w parach
Podsumowanie szkolenia – pomost w przyszłość
- Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia
- Wskazówki dotyczące implementacji nabytych umiejętności w praktyce
- Indywidualny plan działania