17 grudnia 2020 odbyła się XI Ogólnopolska Konferencja Medialna „Wirtualizacja życia społecznego w czasach pandemii” Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej. Przedstawiałem na niej wyniki moich badań pilotażowych prowadzonych pod opieką prof. J.D. Antoszkiewicza z SGH Warszawa, dotyczących barier w szkoleniu online.
Jedna z wielu podnoszonych kwestii dotyczyła utrzymania uwagi podczas zajęć w trybie zdalnym. Badania zostały przeprowadzona w grudniu 2020 na grupie 100 pracowników pracujących w warunkach home–office i biorących udział w szkoleniach online. Respondenci reprezentują różne branże i dziedziny gospodarki w tym administracja państwowa. Wyniki badań potwierdzają także moje obserwacje z osobiście prowadzonych zajęć.
- 46,5% respondentów uważa, że maksymalny czas koncentracji podczas szkoleń online to do 60 minut.
- 35,4% traci uwagę po 30 minutach.
- Zaledwie 15,2% uważa że 90 minut to właściwy czas na
Badania potwierdzają obserwację, że jedną z barier w szkoleniach online jest trudność utrzymania koncentracji. Rozwiązaniem może być zmiana harmonogramu szkoleń odchodząca o d akademickiego 90 minut zajęć i 15 minut przerwy. Najbardziej racjonalne są zajęcia 60-70 min i 5-10 min przerwy koniecznie ruchowej z racji pozycji siedzącej. Ważne jest stosowanie także metod aktywizujących.
Obecnie trwają badania na większej liczbie respondentów. Temat barier w prowadzeniu szkoleń online jest nowy i wymaga głębszej analizy.
dr Sylwester Pietrzyk
Autor: „Zarządzanie wiedzą w organizacjach w dobie senioralizacji społeczeństwa” PWE 2020