Al. Komisji Edukacji Narodowej 52 Warszawa
Czy wysokiej klasy specjaliści mają trudności z utrzymaniem work-life balance ?
Podczas jubileuszowego 50 Spotkania z Poezją i Kulturą mającego miejsce w PROM Kultury na Saskiej Kępie miałem przyjemność spotkać charyzmatycznego aktora Andrzeja Seweryna. Ten artysta, mentor znany z wielu ról od draq queen po prymasa jest podmiotem autobiograficznego wywiadu pod tytułem „Ja prowadzę”. Andrzej Seweryn na jedno z pytań odpowiada „w przyrodzie idealne życie rodzinne w połączeniu z idealnym życiem zawodowym występuje niezmiernie rzadko” podejmuje on w ten sposób zagadnienie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Temat ten jest istotny i dotyczy nie tylko sfery artystycznej ale i biznesowej. Przyjrzyjmy się zatem, dlaczego wysokiej klasy specjalistom jest tak szczególnie trudno utrzymać work life balance. Specjaliści na wysokich stanowiskach często są odpowiedzialni za kluczowe projekty, mają dużą liczbę zadań i muszą podejmować strategiczne decyzje. To wiąże się z dużą presją, długimi godzinami pracy i częstym stresem. Analiza czynników decyzyjnych jest czasochłonna. Najlepsi pracownicy otrzymują najtrudniejsze i wymagające zadania (krytyczne) co wymaga zarówno większego zaangażowania, dyspozycyjności, co może prowadzić do pracy poza standardowymi godzinami, w weekendy czy podczas urlopów. Wysokiej klasy specjaliści często są bardzo ambitni i o silnej wewnętrznej motywacji, co może skłaniać ich do poświęcania dużej ilości czasu na pracę, aby osiągnąć swoje cele zawodowe. Praca w globalnym środowisku często wymaga dostępności poza standardowymi godzinami pracy ze względu na różnice czasowe (np. spotkanie online pomiędzy Indiami, Kalifornią i Polską jednocześnie). Sama praca zdalna z kolei może powodować, że granice między czasem pracy a czasem wolnym się zacierają (dodatkowo prowadząc do zmęczenia cyfrowego) . Eksperci często czują, że są niezbędni dla funkcjonowania organizacji i trudno jest im oddelegować zadania lub wziąć wolne, gdy jest to potrzebne. Częste podróże służbowe i zmiany miejsca pracy mogą wpływać na stabilność i regularność życia prywatnego, co utrudnia utrzymanie work-life balance. Z pewnością znaleźlibyśmy jeszcze kilka przyczyn tego stanu rzeczy. Rozwiązanie tych problemów wymaga często zarówno indywidualnych działań, jak i zmian na poziomie organizacyjnym. Ważne jest, aby specjaliści jasno oddzielali czas prac od czasu prywatnego, np. poprzez unikanie odbierania służbowych telefonów i maili po godzinach pracy. W miarę możliwości korzystali z elastycznych form pracy, takich jak praca zdalna czy elastyczne godziny pracy, aby lepiej dostosować obowiązki zawodowe do życia prywatnego. Korzystać z regularnych przerwy w pracy, z urlopów i dbania o odpowiednią ilość snu, aby uniknąć wypalenia zawodowego. Regularnie uprawiać ćwiczenia fizyczne, wprowadzić zdrową dietę i zadbać o zdrowie psychiczne, co pozytywnie wpływa na ogólne samopoczucie i efektywność zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Istotne jest budowanie i utrzymywanie relacji z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami, którzy mogą stanowić źródło wsparcia i pomocy w trudnych momentach. Koniecznie znalezienie czasu na rozwijanie pasji i zainteresowań, które pozwalają na odcięcie się od obowiązków zawodowych i relaks. Organizacje natomiast powinny promować kulturę pracy, która wspiera równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, oferując np. elastyczne godziny pracy, programy wsparcia dla pracowników i politykę sprzyjającą zdrowiu i dobrostanowi.
dr Sylwester Pietrzyk
Nawigacja wpisu