Ukończyłeś kurs „Train the trainers”, lub szkołę trenerską, od kilku lat prowadzisz zajęcia i po pewnym czasie zauważasz, że czegoś ci brakuje. Masz świadomość, że pomimo dobrych wyników w ankietach nie dałeś siebie wszystkiego, stać cię jako szkoleniowca na więcej. Ponadto co jakiś czas pojawiają się dla ciebie w trakcie zajęć sytuację, które są dla ciebie całkowicie nie zrozumiałe.

Dochodzisz do wniosku, że czas na dalsze poszerzanie umiejętności uczenia dorosłych, przeglądasz Internet i okazuje się, że oferta jest albo poniżej twoich oczekiwań, albo wykładowcy nie są w stanie cię zainspirować. Nawet gdy trafisz na szkolenie dociera do ciebie, że zaledwie mały procent zajęć jest dla ciebie osobiście atrakcyjny.

Powstaje pytanie jak skutecznie rozwijać kompetencje trenerskie u osób ze średnim doświadczeniem trenerskim ? Naturalną odpowiedzią jest mentoring, czyli dostęp do usystematyzowanej wiedzy specjalistycznej najlepiej w formie spójnego procesu

Metoda rozwijania trenerów poprzez materialne dokumentowanie kompetencji w zakresie szkolenia osób dorosłych nie jest w Polsce powszechna. Przyzwyczailiśmy się, że zaliczamy egzaminy, lub prezentujemy się podczas superwizji

Ponieważ w Polsce nie ma dotychczas jednolitego standardu kompetencji trenera, 20 lat temu MATIRK Stowarzyszenie Trenerów i Konsultantów zaadaptowało do polskich realiów brytyjski model kompetencyjny wraz z całą procedurą certyfikacji i weryfikacji jakości procesu. Daję to poczucie bezpieczeństwa, że jest to spójny i przemyślany proces.

Polski nasz system kształcenia ukierunkowany jest na zdanie egzaminu lub obronę pracy dyplomowej, skutkujących otrzymaniem świadectwa – tak jakby znajomość teorii dawała nam gwarancję zastosowania jej w praktyce.

Kompetencyjna metoda portfolio odwraca nasze wyobrażenie o procesie uczenia, i może stać się świetną alternatywą szczególnie dla osób nieświadomych swoich kompetencji trenerskich – naturalnych lub wypracowanych poprzez doświadczenie lub obserwacje.

Taki proces rozwoju porządkuje wiedzę, skłania do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Procedura zdobywania certyfikatu nawiązuje do najlepszych wzorców uczenia, sięgających korzeniami do początków pierwszych uniwersytetów, gdzie kilku adeptów skupiało się wokół jednego nauczyciela, kształtując relację Mistrz–uczeń.

Uczestnik wybiera swojego osobistego doradcę przeprowadzającego/mentora go przez cały proces, który możemy podzielić na kilka etapów:

  1. Zajęcia rozpoczynają się od warsztatu certyfikacyjnego, w trakcie którego uczestnik otrzymuje szczegółowe informacje o standardach i działaniach, zostaje mu wyjaśnione, co jest dowodem na posiadanie kompetencji.
  2. Dowody zamieszczone w portfolio mogą być różne: opracowane programy szkoleniowe, notatki trenerskie, nagranie wideo sesji szkoleniowej warz z opisem czy notatki z superwizji (przeprowadzonej osobiście przez opiekuna kandydata).
  3. Skompletowane portfolio w okresie nie krótszym niż trzy miesiące i nie dłuższym niż sześć miesięcy trafia do uprawnionego asesora, który przeprowadza jego ocenę i albo zwraca kandydatowi portfolio do poprawy w wyszczególnionych kompetencjach (jest ich około 150), lub po uznaniu za kompletne przekazuje do weryfikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
  4. Na zakończenie odbywa się uroczyste wręczenie dyplomu.

W 2000 roku uczestniczyłem w takim procesie jako kandydat wchodząc w rolę trenera, z perspektywy 17 lat doświadczeń zawodowych uważam to za bardzo cenne doświadczenie rozwojowe.

Co nas wyróżnia?

  • sprawdzeni trenerzy z wieloletnim doświadczeniem w biznesie
  • specjalistyczna i różnorodna metodologia prowadzenia zajęć
  • elastyczność w dopasowaniu się do potrzeb naszych klientów
  • zadowoleni klienci

szczegóły

Koszt certyfikacji to około 5 tys. zł, czas trwania od trzech do sześciu miesięcy.

 

Kontakt: spietrzyk@trenerbiznesu.com.pl

zapraszamy do kontaktu

    Imię i nazwisko*

    Adres email*

    Treść wiadomości