Trening trenerski

Do prowadzenia szkoleń trzeba posiadać pewne predyspozycje psychologiczne, których brak totalnie wyklucza z działania w tym obszarze. Między innymi, za kluczowa cechę trenerską uznaje się np. odporność na ekspozycje publiczną i kontrolowanie poziomu własnego stresu.Niestety podczas szkoleń dzieją się często sytuacje przerastające kompetencje ich prowadzących. 

 Program (2 dni):

Wprowadzenie do zajęć

  • Przedstawienie prowadzącego i uczestników zajęć
  • Zapoznanie uczestników z programem szkolenia
  • Integracja Zespołu – ćwiczenia wprowadzające
  • Zawarcie paktu z grupa
  • Doprecyzowanie potrzeb uczestników
  • Wyjaśnienie kontekstu pierwszej fazy zajęć.

 

Jak uczą się dorośli?

  • Jak uczą się dorośli? (Andragogika)
  • Psychologiczne mechanizmy uczenia się - elementy psychologii uczenia się i funkcjonowania mechanizmów pamięci. Krzywa zapominania, cykliczność powtórek.
  • Etapy uczenia się dorosłych (Cykl uczenia się doświadczalnego wg D. Kolb'a,
  • Style uczenia się.
  • Bariery w uczeniu się dorosłych.
  • Trening, Coaching, Mentoring....róznice wady zalety

 

Tworzenie sesji szkoleniowych

  • Przygotowanie poszczególnych sesji szkoleniowych.
  • Dobór technik szkoleniowych.
  • Przygotowanie materiałów, pomocy, konspektu i miejsca prezentacji.
  • Wykorzystanie pomocniczych środków audiowizualnych.
  • Wdrażanie nowych pracowników
  • Metodologia procesu wdrażania pracownika
  • Dostarczanie kluczowych informacji na temat jego działania oraz wizji, misji firmy
  • Motywowanie pracownika
  • Zawieranie kontraktu społecznego jako technika wywierania wpływu na ludzi
  • Adaptacja pracownika w nowym miejscu pracy
  • Tworzenie dokumentacji i materiałów wspierających proces adaptacji.

 

Prowadzący w akcji - warsztat Trenera

  • Zawieranie i realizacja kontraktu w pracy z grupami.
  • Ważne reguły wywierania wpływu - prawo podobieństwa i sympatii (prawo aureoli), prawo pierwszeństwa i świeżości, prawo autorytetu.
  • Techniki aktywizowania grupy.
  • Wrażenie wywierane na odbiorcy.
  • Komunikacja pozawerbalna w pracy Trenera.
  • Reguły autoprezentacji i ekspozycja publiczna.
  • Relacja prowadzący - grupa i jej wpływ na skuteczność przekazu.
  • Informacja zwrotna
  • Prowadzenie dyskusji, wydawanie instrukcji, podsumowywanie ćwiczeń, używanie pomocy itp.
  • Warsztat praktyczny (kamera video)

 

Sytuacje trudne w pracy Trenera- trudni uczestnicy

  • Źródła zachowań niechętnych i agresywnych uczestników. zajęć.
  • Lęk przed ekspozycją i oceną.
  • Potrzeby uczestników zajęć i ich zaspakajanie.
  • Metody radzenia sobie z trudnymi uczestnikami.
  • Stosowanie strategii asertywnej przez prowadzący.
  • Opór uczestników i techniki jego przezwyciężania
  • Grupa - Współpraca z grupą i radzenie sobie ze stresem
  • Radzenie sobie ze stresem i emocjami podczas prowadzenia szkoleń.
  • Rozumienie specyficznych zachowań ludzi.
  • Proces grupowy i jego wpływ na przebieg szkolenia - podstawowe zasady procesu grupowego.
  • Kierowanie procesem poprzez wywieranie wpływu na grupę i uczestników.
  • Dopasowanie technik szkoleniowych do etapu procesu grupowego.
  • Zjawiska grupowe i wpływ społeczny

 

Ewaluacja szkoleń

  • Sesja podsumowująca
  • Podsumowanie i uroczyste zakończenie prezentacji
  • Wręczenie dyplomów
  • Ewaluacja