Zmiana

 

Jeżeli zapytamy naszych kolegów w pracy, czy boją się zmian zachodzących w ich miejscu pracy, to większość z nich odpowie, że nie. Jednak pytając ich, czy uważają, że ludzie boją się zmian, to odpowiedzą zdecydowanie twierdząco. To proste przeramowanie zaczerpnięte od Spencera Johnsona z książki „Kto zabrał mój ser" pokazuje, jak skomplikowanym procesem jest przeprowadzanie ludzi przez zmianę. Wynika z tego, że my sami często nie jesteśmy świadomi swoich emocji, lęków czy podświadomych zachowań w takich sytuacjach.

 Program (1 dzien):

Wprowadzenie i prezentacja celów szkolenia

  • Krótka prezentacja programu
  • Oczekiwania uczestników
  • Ćwiczenie integracyjne


Cykl zmiany w firmie i jej aspekty

  • Rodzaje zmian
  • Istota zmiany
  • Dwa modele zmian
  • Obszary zmian w firmie
  • Obszary zmian podczas łączenia firm
  • Reakcje na zmiany różnych grup pracowników
  • Inicjacja, Implementacja, Instytucjonalizacja


Główne bariery we wprowadzaniu zmian Identyfikowanie źródeł oporu pracowników

  • Opór jako siła napędowa zmiany
  • Przełożenie negatywów na pozytywy
  • Techniki przezwyciężania oporu pracowników
  • Dopasowanie strategii wprowadzenia zmiany w oparciu o nastawienie do niej pracowników.
  • Zasady skutecznego wprowadzania zmian

 

Czynniki ludzkie – reagowanie na zmianę

  • Rola komunikacji w skutecznym przeprowadzaniu ludzi przez okres zmiany
  • Typologia pracowników w kontekście zmiany
  • Rola poszczególnych pracowników w kontekście zmiany (oponęci, agenci itd.)
  • Wprzęgniecie poszczególnych typów osób w proces zmiany
  • Emocje ludzi w procesie zmiany
  • Komunikacja zamieniająca negatywy na pozytyw, wyrażenia wywierające wpływ


Rola i zadania menedżera w pomocy ludziom w adaptacji zmiany

  • Rola i zadania menedżera podczas zmian
  • Reakcja na zmianę na jej poszczególnych etapach –reakcja menedżera
  • Jak kierownicy mogą pomóc ludziom w poradzeniu sobie ze zmianą ?
  • Prowadzenie rozmów wspierających z pracownikami
  • Zarządzanie procesem komunikacji
  • Prowadzenie spotkania z zespołem komunikującego zmianę
  • Techniki szkoleniowe: praca własna, mini wykład, dyskusja moderowana. symulacje, praca w parach

 

Podsumowanie szkolenia - pomost w przyszłość

  • Syntetyczne podsumowanie treści szkolenia
  • Wskazówki dotyczące implementacji nabytych umiejętności w praktyce
  • Indywidualny plan działania